Skip to content
Język Niemiecki Online > Matura > Część ustna

Część ustna

Wprowadzenie do części ustnej egzaminu maturalnego z języka niemieckiego

Część ustna egzaminu maturalnego z języka niemieckiego jest kluczowym elementem oceny umiejętności komunikacyjnych ucznia. Egzamin ten sprawdza zdolność do skutecznej komunikacji w języku niemieckim w różnych sytuacjach życiowych, takich jak rozmowy na tematy codzienne, relacjonowanie wydarzeń, wyrażanie opinii czy argumentowanie swojego stanowiska.

Część ustna trwa zazwyczaj około 15 minut i składa się z kilku zadań, które wymagają od ucznia wszechstronnej znajomości języka, w tym płynności wypowiedzi, poprawności gramatycznej, bogactwa słownictwa oraz umiejętności reagowania na różne sytuacje komunikacyjne.

Struktura części ustnej

Część ustna egzaminu maturalnego z języka niemieckiego składa się z trzech głównych zadań:

Rozmowa wstępna:

    • Celem tego zadania jest nawiązanie kontaktu z egzaminatorem oraz sprawdzenie umiejętności swobodnej rozmowy na tematy codzienne. Uczeń może być zapytany o siebie, swoje zainteresowania, plany na przyszłość lub inne proste tematy.
    • Przykładowe pytania: „Was machst du in deiner Freizeit?”, „Welche Pläne hast du nach dem Abitur?”.

    Opis obrazka i odpowiedź na pytania:

      • W tym zadaniu uczeń otrzymuje obrazek, który musi opisać. Opis powinien być szczegółowy, zawierający informacje o osobach, miejscach i czynnościach przedstawionych na obrazku. Po opisie uczeń musi odpowiedzieć na dodatkowe pytania związane z tematyką obrazka.
      • Przykładowe tematy obrazków: życie codzienne, sytuacje w szkole, wakacje, zakupy.
      • Przykładowe pytania: „Was könnte diese Person gerade denken?”, „Wie würdest du in einer ähnlichen Situation reagieren?”.

      Rozmowa na podstawie materiału stymulującego:

        • Uczeń otrzymuje materiał stymulujący, np. krótkie opowiadanie, dialog, list, ogłoszenie, infografikę lub mapę. Zadaniem ucznia jest przeanalizowanie materiału, udzielenie odpowiedzi na pytania egzaminatora oraz wyrażenie swojej opinii na dany temat.
        • Przykładowe tematy: „Wie könnte man dieses Problem lösen?”, „Was sind die Vor- und Nachteile dieser Situation?”.

        Techniki odpowiedzi

        Parafrazowanie: Jeśli uczeń nie jest pewny odpowiedzi, powinien spróbować parafrazować pytanie lub stwierdzenie egzaminatora, co da mu więcej czasu na zastanowienie się nad odpowiedzią.

          • Przykład: „Wenn ich es richtig verstehe, möchten Sie wissen…”.

          Rozwijanie odpowiedzi: Ważne jest, aby nie ograniczać się do krótkich odpowiedzi. Każdą odpowiedź warto rozwijać, dodając dodatkowe informacje, przykłady lub argumenty.

            • Przykład: Zamiast odpowiedzieć tylko „Ja”, lepiej powiedzieć: „Ja, ich finde, dass… weil…”.

            Używanie zwrotów łączących: Aby wypowiedź była bardziej płynna i spójna, warto używać zwrotów łączących, takich jak „zunächst”, „darüber hinaus”, „außerdem”, „am Ende”.

            Wyrażanie opinii: Uczeń powinien być gotowy na wyrażenie swojego zdania na różne tematy. Warto używać zwrotów, które ułatwią sformułowanie opinii:

              • „Meiner Meinung nach…”
              • „Ich bin der Ansicht, dass…”
              • „Ich glaube, dass…”

              Przykładowe scenariusze rozmów

              Sytuacja w sklepie:

                • Opis sytuacji: Uczeń musi kupić prezent dla przyjaciela w sklepie z upominkami.
                • Przykładowe pytania egzaminatora: „Was möchten Sie kaufen?”, „Für wen ist das Geschenk?”, „Haben Sie schon eine Vorstellung?”.

                Planowanie podróży:

                  • Opis sytuacji: Uczeń i jego przyjaciel planują wspólną podróż.
                  • Przykładowe pytania egzaminatora: „Wohin möchten Sie reisen?”, „Welche Sehenswürdigkeiten möchten Sie besichtigen?”, „Wie planen Sie Ihre Reise?”.

                  Rozmowa o przyszłych planach zawodowych:

                    • Opis sytuacji: Uczeń opowiada o swoich planach na przyszłość, np. o studiach lub pracy.
                    • Przykładowe pytania egzaminatora: „Welchen Beruf möchten Sie in Zukunft ausüben?”, „Warum interessiert Sie dieser Beruf?”, „Wie bereiten Sie sich auf Ihre Karriere vor?”.

                    Techniki przygotowania do części ustnej

                    1. Regularna praktyka: Najlepszym sposobem na przygotowanie się do części ustnej jest regularne ćwiczenie mówienia. Warto ćwiczyć z nauczycielem, kolegą z klasy lub nawet samodzielnie, nagrywając swoje odpowiedzi i analizując je.
                    2. Rozwijanie słownictwa: Uczniowie powinni koncentrować się na poszerzaniu słownictwa z różnych dziedzin tematycznych. Warto korzystać z fiszek, aplikacji mobilnych i list słówek dostępnych na stronie.
                    3. Symulacje egzaminacyjne: Ćwiczenie w warunkach zbliżonych do egzaminacyjnych, np. w ramach symulacji z nauczycielem, pomaga oswoić się z presją czasu i formatem egzaminu.
                    4. Analiza przykładowych rozmów: Przeglądanie przykładów dialogów i odpowiedzi może pomóc w zrozumieniu, jak konstruować wypowiedzi oraz jakich błędów unikać.

                    Podsumowanie

                    Część ustna egzaminu maturalnego z języka niemieckiego to ważny element sprawdzający zdolność do komunikowania się w tym języku. Kluczowe jest nie tylko przygotowanie językowe, ale także umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach komunikacyjnych, płynność wypowiedzi oraz bogactwo językowe. Regularna praktyka i świadome podejście do nauki mogą znacząco zwiększyć szanse na uzyskanie wysokiego wyniku na egzaminie.