Skip to content
Język Niemiecki Online > Testy i Ćwiczenia > Ćwiczenia Tematyczne > Ćwiczenia z Rozumienia Tekstu Pisanego > Ćwiczenia z rozumienia tekstu: Kultura i sztuka

Ćwiczenia z rozumienia tekstu: Kultura i sztuka

Wprowadzenie

Kultura i sztuka odgrywają kluczową rolę w nauce języka niemieckiego, oferując nie tylko bogactwo słownictwa, ale także głębsze zrozumienie kontekstu kulturowego, w którym język jest używany. Wprowadzenie do tematu kultury i sztuki w kontekście nauki języka niemieckiego pozwala uczniom na zanurzenie się w różnorodność i złożoność niemieckojęzycznego świata.

Cel ćwiczeń

Ćwiczenia z rozumienia tekstu pisanego, skoncentrowane na tematyce kultury i sztuki, mają na celu rozwijanie umiejętności językowych poprzez:

  • Zwiększenie zasobu słownictwa: Poznanie nowych słów i zwrotów związanych z kulturą i sztuką.
  • Zrozumienie kontekstu kulturowego: Lepsze zrozumienie, jak kultura i sztuka wpływają na język i jego użycie.
  • Rozwijanie umiejętności analitycznych: Analiza tekstów kulturowych i artystycznych w celu lepszego zrozumienia ich treści i przesłania.

Znaczenie dla rozwijania umiejętności językowych

Poprzez ćwiczenia skoncentrowane na kulturze i sztuce, uczniowie mają okazję:

  • Zanurzyć się w autentyczne materiały: Praca z tekstami, które są częścią niemieckojęzycznej kultury, co pozwala na lepsze zrozumienie języka w jego naturalnym kontekście.
  • Rozwijać umiejętności krytycznego myślenia: Analiza i interpretacja tekstów kulturowych wspiera rozwój umiejętności krytycznego myślenia.
  • Zwiększać motywację do nauki: Tematyka kultury i sztuki często jest bardziej angażująca i interesująca dla uczniów, co zwiększa ich motywację do nauki języka.

Wprowadzenie do ćwiczeń z rozumienia tekstu pisanego w kontekście kultury i sztuki jest nie tylko sposobem na naukę języka, ale także na odkrywanie bogactwa niemieckojęzycznej kultury.

Tekst 1: Znani niemieccy artyści

Albrecht Dürer

Albrecht Dürer był jednym z najwybitniejszych artystów niemieckiego renesansu. Urodził się w 1471 roku w Norymberdze i zyskał sławę dzięki swoim wyjątkowym umiejętnościom w dziedzinie malarstwa, rysunku i grafiki. Jego prace, takie jak “Autoportret” i “Czterej jeźdźcy Apokalipsy”, są znane na całym świecie i stanowią ważny element dziedzictwa kulturowego Niemiec.

Pytania do tekstu

  1. Które z poniższych dzieł jest autorstwa Albrechta Dürera?
  2. a) Mona Lisa
  3. b) Autoportret
  4. c) Gwiaździsta noc

  5. Albrecht Dürer był artystą renesansu.

  6. Prawda
  7. Fałsz

  8. W którym mieście urodził się Albrecht Dürer?

  9. a) Berlin
  10. b) Monachium
  11. c) Norymberga

  12. Dzieło “Czterej jeźdźcy Apokalipsy” jest przykładem pracy z zakresu:

  13. a) Rzeźby
  14. b) Grafiki
  15. c) Architektury

  16. Albrecht Dürer żył w:

  17. a) XV i XVI wieku
  18. b) XVII i XVIII wieku
  19. c) XIX i XX wieku

Ćwiczenia te mają na celu nie tylko rozwijanie umiejętności językowych, ale także pogłębianie wiedzy o niemieckiej kulturze i sztuce poprzez analizę tekstów dotyczących znanych artystów.

Tekst 2: Kierunki w sztuce

Ekspresjonizm

Ekspresjonizm był ruchem artystycznym, który pojawił się na początku XX wieku, głównie w Niemczech. Charakteryzował się subiektywnym podejściem do rzeczywistości, gdzie emocje i wewnętrzne przeżycia artysty były ważniejsze niż obiektywne przedstawienie świata. Artyści ekspresjonistyczni często używali intensywnych kolorów i zdeformowanych form, aby wyrazić swoje uczucia i reakcje na otaczający ich świat.

Pytania do tekstu

  1. Ekspresjonizm pojawił się głównie w: (uzupełnij lukę)
  2. a) Francji
  3. b) Niemczech
  4. c) Włoszech

  5. Jakie cechy charakteryzują ekspresjonizm? (wymień dwie)

  6. Które z poniższych stwierdzeń jest prawdziwe?

  7. a) Ekspresjonizm skupia się na obiektywnym przedstawieniu rzeczywistości.
  8. b) Ekspresjonizm kładzie nacisk na emocje i subiektywne przeżycia.

  9. Podaj przykład artysty związanego z ekspresjonizmem.

  10. Dlaczego artyści ekspresjonistyczni używali intensywnych kolorów i zdeformowanych form?

Ćwiczenia te mają na celu rozwijanie umiejętności językowych poprzez analizę tekstów dotyczących różnych kierunków w sztuce, co pozwala na lepsze zrozumienie niemieckojęzycznej kultury artystycznej.

Tekst 3: Muzea i galerie

Muzeum Pergamońskie

Muzeum Pergamońskie (Pergamonmuseum) w Berlinie jest jednym z najważniejszych muzeów na świecie, znanym z imponujących zbiorów sztuki starożytnej. Zostało otwarte w 1930 roku i jest częścią Wyspy Muzeów, która jest wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. W muzeum znajdują się trzy główne działy: Kolekcja Starożytności, Muzeum Azji Przedniej oraz Muzeum Sztuki Islamskiej.

Pytania do tekstu

  1. Gdzie znajduje się Muzeum Pergamońskie?
  2. a) Monachium
  3. b) Berlin
  4. c) Hamburg

  5. Kiedy otwarto Muzeum Pergamońskie?

  6. a) 1920
  7. b) 1930
  8. c) 1940

  9. Które z poniższych działów NIE znajduje się w Muzeum Pergamońskim?

  10. a) Kolekcja Starożytności
  11. b) Muzeum Sztuki Nowoczesnej
  12. c) Muzeum Azji Przedniej

  13. Muzeum Pergamońskie jest częścią jakiego większego kompleksu muzealnego?

  14. a) Wyspa Muzeów
  15. b) Pałac Kultury
  16. c) Centrum Sztuki

  17. Dlaczego Muzeum Pergamońskie jest uznawane za jedno z najważniejszych muzeów na świecie?

  18. a) Ze względu na swoje zbiory sztuki współczesnej
  19. b) Ze względu na imponujące zbiory sztuki starożytnej
  20. c) Ze względu na swoją architekturę

Ćwiczenia te mają na celu rozwijanie umiejętności językowych poprzez analizę tekstów dotyczących znanych muzeów i galerii, co pozwala na lepsze zrozumienie niemieckojęzycznej kultury artystycznej.

Tekst 4: Festiwale kulturalne

Berlinale – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie

Berlinale, czyli Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Berlinie, to jedno z najważniejszych wydarzeń filmowych na świecie. Odbywa się co roku w lutym i przyciąga tysiące miłośników kina z całego świata. Festiwal ten jest znany z różnorodności prezentowanych filmów, które obejmują zarówno produkcje komercyjne, jak i niezależne. Berlinale jest również miejscem, gdzie odbywają się premiery wielu filmów, które później zdobywają międzynarodowe uznanie.

Pytania do tekstu

  1. Kiedy odbywa się Berlinale?
  2. a) W styczniu
  3. b) W lutym
  4. c) W marcu

  5. Berlinale jest festiwalem poświęconym: (uzupełnij lukę)

  6. a) Muzyce
  7. b) Filmowi
  8. c) Teatrowi

  9. Które z poniższych stwierdzeń jest prawdziwe?

  10. a) Berlinale odbywa się co dwa lata.
  11. b) Berlinale jest jednym z najważniejszych festiwali filmowych na świecie.

  12. Jakie rodzaje filmów są prezentowane na Berlinale? (wymień dwa)

  13. Dlaczego Berlinale jest ważnym wydarzeniem dla miłośników kina?

Ćwiczenia te mają na celu rozwijanie umiejętności językowych poprzez analizę tekstów dotyczących niemieckich festiwali kulturalnych, co pozwala na lepsze zrozumienie niemieckojęzycznej kultury.

Słowniczek

W tej sekcji znajdziesz listę trudniejszych słów i wyrażeń związanych z kulturą i sztuką, które mogą pojawić się w tekstach. Każde słowo i wyrażenie zostało przetłumaczone na język polski, aby ułatwić zrozumienie i naukę.

Słownictwo związane z kulturą i sztuką

  • Kunst – sztuka
  • Künstler – artysta
  • Kunstwerk – dzieło sztuki
  • Ausstellung – wystawa
  • Galerie – galeria
  • Museum – muzeum
  • Bildhauerei – rzeźba
  • Malerei – malarstwo
  • Grafik – grafika
  • Renaissance – renesans
  • Expressionismus – ekspresjonizm
  • Impressionismus – impresjonizm
  • Surrealismus – surrealizm
  • Kultur – kultura
  • Festival – festiwal
  • Filmfestspiele – festiwal filmowy
  • Premiere – premiera
  • Kritiker – krytyk
  • Publikum – publiczność
  • Vorstellung – przedstawienie
  • Aufführung – występ
  • Kunstbewegung – ruch artystyczny
  • Kunstgeschichte – historia sztuki
  • Kunstkritik – krytyka sztuki
  • Kunstsammlung – kolekcja sztuki
  • Kunstmarkt – rynek sztuki
  • Kunstszene – scena artystyczna
  • Kunststil – styl artystyczny
  • Kunsttheorie – teoria sztuki
  • Kunstunterricht – lekcje sztuki

Każde z tych słów i wyrażeń może pomóc w lepszym zrozumieniu tekstów dotyczących kultury i sztuki, a także w rozwijaniu umiejętności językowych w kontekście niemieckojęzycznej kultury.

Dodatkowe zadania

Opisywanie dzieł sztuki

  1. Wybierz dzieło sztuki: Znajdź obraz, rzeźbę lub instalację artystyczną, która Cię interesuje. Może to być dzieło znanego artysty lub coś, co odkryłeś w lokalnej galerii.

  2. Opisz dzieło: Napisz krótki opis dzieła, uwzględniając takie elementy jak:

  3. Tytuł i autor
  4. Technika i materiały użyte do stworzenia dzieła
  5. Główne motywy i tematy
  6. Twoje osobiste wrażenia i interpretacje

  7. Prezentacja ustna: Przygotuj krótką prezentację ustną na temat wybranego dzieła sztuki, którą możesz przedstawić w klasie lub grupie dyskusyjnej.

Wyrażanie opinii o wystawach

  1. Odwiedź wystawę: Wybierz się na wystawę sztuki w muzeum lub galerii. Zwróć uwagę na różnorodność prezentowanych dzieł i ogólną atmosferę wystawy.

  2. Napisz recenzję: Sporządź pisemną recenzję wystawy, w której zawrzesz:

  3. Krótkie wprowadzenie do tematyki wystawy
  4. Opis kilku wybranych dzieł, które zrobiły na Tobie największe wrażenie
  5. Twoją opinię na temat kuratorstwa i aranżacji wystawy
  6. Ogólną ocenę i rekomendację dla innych odwiedzających

  7. Dyskusja grupowa: Weź udział w dyskusji grupowej na temat wystawy, dzieląc się swoimi spostrzeżeniami i słuchając opinii innych uczestników.

Pisanie recenzji wydarzeń kulturalnych

  1. Uczestnicz w wydarzeniu kulturalnym: Wybierz się na koncert, spektakl teatralny, festiwal filmowy lub inne wydarzenie kulturalne.

  2. Przygotuj notatki: Podczas wydarzenia rób notatki na temat swoich wrażeń, atmosfery, występów i reakcji publiczności.

  3. Napisz recenzję: Stwórz szczegółową recenzję wydarzenia, uwzględniając:

  4. Opis wydarzenia i jego kontekstu
  5. Analizę występów i ich jakości
  6. Twoje osobiste odczucia i refleksje
  7. Wnioski i rekomendacje dla przyszłych uczestników

  8. Podziel się recenzją: Opublikuj swoją recenzję na blogu, w mediach społecznościowych lub w szkolnej gazetce, aby podzielić się swoimi doświadczeniami z szerszą publicznością.

Te zadania mają na celu rozwijanie umiejętności pisania i mówienia poprzez aktywne zaangażowanie w świat kultury i sztuki, co pozwala na lepsze zrozumienie i docenienie niemieckojęzycznej kultury artystycznej.

Linki do dodatkowych zasobów

W tej sekcji znajdziesz zestaw linków do dodatkowych zasobów online związanych z niemiecką kulturą i sztuką, które mogą być użyteczne dla uczących się języka niemieckiego. Każdy z tych zasobów oferuje unikalne spojrzenie na różnorodne aspekty kultury i sztuki niemieckiej.

Zasoby online

  • Dwie wystawy plenerowe: Artykuł o dwóch wystawach plenerowych, które można oglądać w przestrzeni publicznej. Idealne dla tych, którzy chcą poznać aktualne wydarzenia artystyczne w Niemczech.

  • Niemiecka nagroda dla Donalda Tuska i prezydentki Kosowa: Informacje o prestiżowej nagrodzie M100 Media Award, która podkreśla zasługi dla wzmocnienia demokracji. Artykuł ten może być interesujący dla osób zainteresowanych współczesnymi wydarzeniami kulturalnymi i politycznymi w Niemczech.

Każdy z tych linków prowadzi do artykułów, które mogą poszerzyć Twoją wiedzę o niemieckiej kulturze i sztuce, a także pomóc w rozwijaniu umiejętności językowych poprzez kontakt z autentycznymi materiałami.

Wskazówki do czytania

Czytanie tekstów o tematyce kulturalnej i artystycznej w języku niemieckim może być fascynującym sposobem na rozwijanie umiejętności językowych. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci efektywnie czytać i analizować takie teksty.

Porady, jak efektywnie czytać teksty

  1. Zrozumienie kontekstu: Przed rozpoczęciem czytania, postaraj się zrozumieć kontekst kulturowy i historyczny tekstu. Może to obejmować krótkie badanie na temat okresu, w którym powstało dzieło, lub biografii autora.

  2. Słownictwo tematyczne: Zwróć uwagę na słownictwo związane z kulturą i sztuką. Twórz listy nowych słów i zwrotów, które mogą być przydatne w przyszłości.

  3. Czytanie ze zrozumieniem: Skup się na głównych ideach i przesłaniu tekstu. Staraj się zrozumieć, co autor chciał przekazać i jakie emocje lub myśli chciał wywołać.

  4. Notatki i podkreślenia: Podczas czytania rób notatki i podkreślaj kluczowe fragmenty. To pomoże Ci lepiej zrozumieć i zapamiętać treść.

Analiza tekstów

  1. Identyfikacja motywów i tematów: Zastanów się, jakie motywy i tematy są obecne w tekście. Jakie są główne przesłania i jak są one przedstawione przez autora?

  2. Krytyczne myślenie: Zadaj sobie pytania dotyczące tekstu. Dlaczego autor użył określonych środków stylistycznych? Jakie są Twoje osobiste odczucia i interpretacje?

  3. Dyskusja i wymiana poglądów: Po przeczytaniu tekstu, spróbuj omówić go z innymi. Wymiana poglądów może pomóc w lepszym zrozumieniu różnych perspektyw i wzbogacić Twoje własne interpretacje.

  4. Zastosowanie wiedzy: Staraj się zastosować zdobytą wiedzę w praktyce. Może to obejmować pisanie własnych tekstów inspirowanych przeczytanym materiałem lub uczestnictwo w dyskusjach na temat kultury i sztuki.

Dzięki tym wskazówkom, czytanie tekstów o tematyce kulturalnej i artystycznej stanie się nie tylko bardziej efektywne, ale także bardziej satysfakcjonujące, pozwalając na głębsze zanurzenie się w niemieckojęzyczną kulturę.

Interaktywne elementy

Interaktywne elementy w nauce języka niemieckiego, zwłaszcza w kontekście kultury i sztuki, mogą znacząco zwiększyć zaangażowanie uczących się oraz ułatwić przyswajanie wiedzy. Oto kilka propozycji, które można wykorzystać w tej sekcji:

Quizy tematyczne

Quizy to doskonały sposób na sprawdzenie wiedzy oraz utrwalenie nowo poznanych informacji. W kontekście kultury i sztuki, można przygotować quizy dotyczące:

  • Znanych artystów i ich dzieł: Pytania dotyczące biografii artystów, ich stylu oraz najważniejszych dzieł.
  • Kierunków artystycznych: Rozpoznawanie cech charakterystycznych różnych kierunków w sztuce, takich jak ekspresjonizm czy surrealizm.
  • Muzeów i galerii: Informacje o najważniejszych muzeach w krajach niemieckojęzycznych i ich zbiorach.

Gry słowne

Gry słowne mogą być nie tylko zabawne, ale także edukacyjne. Oto kilka propozycji:

  • Krzyżówki: Tworzenie krzyżówek z hasłami związanymi z kulturą i sztuką, które pomogą w utrwaleniu słownictwa.
  • Anagramy: Rozszyfrowywanie anagramów związanych z nazwiskami artystów, tytułami dzieł sztuki czy terminami artystycznymi.
  • Wisielec: Gra w wisielca z użyciem słów związanych z kulturą i sztuką, co pozwala na utrwalenie pisowni i znaczenia słów.

Interaktywne mapy

Interaktywne mapy mogą pomóc uczniom w lepszym zrozumieniu geograficznego kontekstu kultury i sztuki:

  • Mapa artystycznych miejsc: Oznaczanie na mapie miejsc związanych z ważnymi wydarzeniami artystycznymi, muzeami czy galeriami.
  • Trasy artystyczne: Tworzenie tras, które prowadzą przez najważniejsze miejsca związane z kulturą i sztuką w krajach niemieckojęzycznych.

Zadania kreatywne

Zadania kreatywne mogą zachęcić uczniów do aktywnego uczestnictwa i twórczego myślenia:

  • Tworzenie własnych dzieł: Zachęcanie uczniów do tworzenia własnych prac inspirowanych poznanymi kierunkami artystycznymi.
  • Prezentacje multimedialne: Przygotowywanie prezentacji na temat wybranych artystów, kierunków w sztuce czy wydarzeń kulturalnych.

Dzięki tym interaktywnym elementom, nauka języka niemieckiego w kontekście kultury i sztuki staje się bardziej angażująca i efektywna, pozwalając uczniom na głębsze zanurzenie się w niemieckojęzyczną kulturę.

Odpowiedzi i wyjaśnienia

W tej sekcji znajdziesz odpowiedzi do ćwiczeń oraz wyjaśnienia, które pomogą Ci zrozumieć błędy i poprawnie rozwiązywać zadania. Celem jest nie tylko udzielenie poprawnych odpowiedzi, ale także rozwijanie umiejętności analitycznych i krytycznego myślenia poprzez zrozumienie kontekstu i logiki stojącej za każdym pytaniem.

Tekst 1: Znani niemieccy artyści

Odpowiedzi

  1. Które z poniższych dzieł jest autorstwa Albrechta Dürera?
  2. b) Autoportret

  3. Albrecht Dürer był artystą renesansu.

  4. Prawda

  5. W którym mieście urodził się Albrecht Dürer?

  6. c) Norymberga

  7. Dzieło “Czterej jeźdźcy Apokalipsy” jest przykładem pracy z zakresu:

  8. b) Grafiki

  9. Albrecht Dürer żył w:

  10. a) XV i XVI wieku

Wyjaśnienia

  • Autoportret: Dürer jest znany z wielu autoportretów, które pokazują jego umiejętności w realistycznym przedstawianiu postaci.
  • Renesans: Okres, w którym Dürer tworzył, charakteryzował się odrodzeniem sztuki i nauki, co miało wpływ na jego twórczość.
  • Norymberga: Miasto to było ważnym centrum kulturalnym i artystycznym w czasach Dürera.
  • Grafika: Dürer był pionierem w dziedzinie grafiki, a “Czterej jeźdźcy Apokalipsy” to jedno z jego najbardziej znanych dzieł w tej technice.

Tekst 2: Kierunki w sztuce

Odpowiedzi

  1. Ekspresjonizm pojawił się głównie w:
  2. b) Niemczech

  3. Jakie cechy charakteryzują ekspresjonizm?

  4. Intensywne kolory, zdeformowane formy

  5. Które z poniższych stwierdzeń jest prawdziwe?

  6. b) Ekspresjonizm kładzie nacisk na emocje i subiektywne przeżycia.

  7. Podaj przykład artysty związanego z ekspresjonizmem.

  8. Edvard Munch

  9. Dlaczego artyści ekspresjonistyczni używali intensywnych kolorów i zdeformowanych form?

  10. Aby wyrazić emocje i wewnętrzne przeżycia.

Wyjaśnienia

  • Niemcy: Ekspresjonizm rozwijał się głównie w Niemczech na początku XX wieku, jako reakcja na zmieniający się świat.
  • Cechy ekspresjonizmu: Artyści starali się wyrazić swoje emocje poprzez intensywne kolory i zdeformowane formy, co było przeciwieństwem obiektywnego przedstawienia rzeczywistości.
  • Edvard Munch: Choć Munch był Norwegiem, jego prace, takie jak “Krzyk”, są często kojarzone z ekspresjonizmem.

Tekst 3: Muzea i galerie

Odpowiedzi

  1. Gdzie znajduje się Muzeum Pergamońskie?
  2. b) Berlin

  3. Kiedy otwarto Muzeum Pergamońskie?

  4. b) 1930

  5. Które z poniższych działów NIE znajduje się w Muzeum Pergamońskim?

  6. b) Muzeum Sztuki Nowoczesnej

  7. Muzeum Pergamońskie jest częścią jakiego większego kompleksu muzealnego?

  8. a) Wyspa Muzeów

  9. Dlaczego Muzeum Pergamońskie jest uznawane za jedno z najważniejszych muzeów na świecie?

  10. b) Ze względu na imponujące zbiory sztuki starożytnej

Wyjaśnienia

  • Berlin: Muzeum Pergamońskie jest jednym z najważniejszych muzeów w Berlinie, znanym z bogatych zbiorów sztuki starożytnej.
  • 1930: Data otwarcia muzeum, które od tego czasu stało się kluczowym punktem na mapie kulturalnej Berlina.
  • Wyspa Muzeów: Kompleks muzealny w Berlinie, w którym znajduje się Muzeum Pergamońskie, wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Tekst 4: Festiwale kulturalne

Odpowiedzi

  1. Kiedy odbywa się Berlinale?
  2. b) W lutym

  3. Berlinale jest festiwalem poświęconym:

  4. b) Filmowi

  5. Które z poniższych stwierdzeń jest prawdziwe?

  6. b) Berlinale jest jednym z najważniejszych festiwali filmowych na świecie.

  7. Jakie rodzaje filmów są prezentowane na Berlinale?

  8. Produkcje komercyjne, filmy niezależne

  9. Dlaczego Berlinale jest ważnym wydarzeniem dla miłośników kina?

  10. Ze względu na różnorodność prezentowanych filmów i międzynarodowe premiery.

Wyjaśnienia

  • Luty: Berlinale odbywa się co roku w lutym, przyciągając miłośników kina z całego świata.
  • Film: Festiwal skupia się na filmach, prezentując zarówno produkcje komercyjne, jak i niezależne, co czyni go wyjątkowym wydarzeniem w świecie kina.
  • Różnorodność: Berlinale jest znane z różnorodności prezentowanych filmów, co przyciąga szeroką publiczność i krytyków filmowych.