Skip to content
Język Niemiecki Online > Testy i Ćwiczenia > Ćwiczenia gramatyczne – poziom A1 > Liczebniki na poziomie A1

Liczebniki na poziomie A1

Wprowadzenie do liczebników

Liczebniki w języku niemieckim są podstawowym elementem, który każdy początkujący powinien opanować. Na poziomie A1 uczymy się liczebników głównych, które są używane do określania ilości oraz liczebników porządkowych, które pomagają w określaniu kolejności.

Znaczenie liczebników

Liczebniki są niezbędne w codziennej komunikacji. Pozwalają na:

  • Wyrażanie ilości: np. „dwa jabłka” (zwei Äpfel)
  • Podawanie dat: np. „pierwszy stycznia” (der erste Januar)
  • Określanie czasu: np. „godzina trzecia” (drei Uhr)
  • Podawanie numerów telefonów, adresów i innych danych liczbowych

Zastosowanie liczebników

Na poziomie A1 skupiamy się na:

  • Liczebnikach głównych (Kardinalzahlen): 0-100
  • Przykłady: null, eins, zwei, drei, vier, fünf, sześć, siedem, osiem, dziewięć, dziesięć, jedenaście, dwanaście, trzynaście, czternaście, piętnaście, szesnaście, siedemnaście, osiemnaście, dziewiętnaście, dwadzieścia, trzydzieści, czterdzieści, pięćdziesiąt, sześćdziesiąt, siedemdziesiąt, osiemdziesiąt, dziewięćdziesiąt, sto

  • Liczebnikach porządkowych (Ordinalzahlen): 1-20

  • Przykłady: pierwszy (der erste), drugi (der zweite), trzeci (der dritte), czwarty (der vierte), piąty (der fünfte), szósty (der sechste), siódmy (der siebte), ósmy (der achte), dziewiąty (der neunte), dziesiąty (der zehnte)

Przykłady użycia

  1. Podawanie wieku: „Mam dwadzieścia lat” (Ich bin zwanzig Jahre alt).
  2. Zakupy: „Chciałbym kupić trzy jabłka” (Ich möchte drei Äpfel kaufen).
  3. Podawanie daty: „Dziś jest piąty maja” (Heute ist der fünfte Mai).

Opanowanie liczebników na poziomie A1 jest kluczowe dla dalszej nauki języka niemieckiego. Pomaga w budowaniu podstawowych umiejętności komunikacyjnych i zrozumieniu bardziej zaawansowanych struktur językowych.

Liczebniki główne od 0 do 100

Liczebniki główne w języku niemieckim są kluczowym elementem nauki na poziomie A1. Poniżej znajduje się lista liczebników od 0 do 100 wraz z ich pisownią, tłumaczeniem na język polski oraz wymową fonetyczną.

Lista liczebników

| Niemiecki | Polski | Wymowa |
|———–|————–|—————|
| null | zero | [nʊl] |
| eins | jeden | [aɪns] |
| zwei | dwa | [tsvaɪ] |
| drei | trzy | [draɪ] |
| vier | cztery | [fiːɐ̯] |
| fünf | pięć | [fʏnf] |
| sechs | sześć | [zɛks] |
| sieben | siedem | [ˈziːbən] |
| acht | osiem | [axt] |
| neun | dziewięć | [nɔyn] |
| zehn | dziesięć | [tseːn] |
| elf | jedenaście | [ɛlf] |
| zwölf | dwanaście | [tsvœlf] |
| dreizehn | trzynaście | [ˈdraɪtseːn] |
| vierzehn | czternaście | [ˈfiːɐ̯tseːn] |
| fünfzehn | piętnaście | [ˈfʏnftseːn] |
| sechzehn | szesnaście | [ˈzɛçtseːn] |
| siebzehn | siedemnaście | [ˈziːptseːn] |
| achtzehn | osiemnaście | [ˈaxtseːn] |
| neunzehn | dziewiętnaście| [ˈnɔyntseːn] |
| zwanzig | dwadzieścia | [ˈtsvantsɪç] |

Dziesiątki

| Niemiecki | Polski | Wymowa |
|————|————–|—————|
| dreißig | trzydzieści | [ˈdraɪsɪç] |
| vierzig | czterdzieści | [ˈfiːɐ̯tsɪç] |
| fünfzig | pięćdziesiąt | [ˈfʏnftsɪç] |
| sechzig | sześćdziesiąt| [ˈzɛçsɪç] |
| siebzig | siedemdziesiąt| [ˈziːptsɪç] |
| achtzig | osiemdziesiąt| [ˈaxtsɪç] |
| neunzig | dziewięćdziesiąt| [ˈnɔynsɪç] |
| hundert | sto | [ˈhʊndɐt] |

Przykłady złożonych liczebników

  • 21: einundzwanzig (dwadzieścia jeden) [ˈaɪnʊntsvantsɪç]
  • 35: fünfunddreißig (trzydzieści pięć) [ˈfʏnfʊntˈdraɪsɪç]
  • 47: siebenundvierzig (czterdzieści siedem) [ˈziːbənʊntˈfiːɐ̯tsɪç]
  • 59: neunundfünfzig (pięćdziesiąt dziewięć) [ˈnɔynʊntˈfʏnftsɪç]
  • 68: achtundsechzig (sześćdziesiąt osiem) [ˈaxtʊntˈzɛçsɪç]
  • 76: sechsundsiebzig (siedemdziesiąt sześć) [ˈzɛksʊntˈziːptsɪç]
  • 84: vierundachtzig (osiemdziesiąt cztery) [ˈfiːɐ̯ʊntˈaxtsɪç]
  • 99: neunundneunzig (dziewięćdziesiąt dziewięć) [ˈnɔynʊntˈnɔynsɪç]

Opanowanie liczebników od 0 do 100 jest niezbędne do skutecznej komunikacji w języku niemieckim na poziomie A1. Zachęcamy do regularnego ćwiczenia ich wymowy i użycia w codziennych sytuacjach.

Liczebniki porządkowe do 10

Liczebniki porządkowe w języku niemieckim są używane do określania kolejności. Na poziomie A1 skupiamy się na liczebnikach od 1 do 10. Poniżej przedstawiamy ich pisownię, tłumaczenie na język polski oraz wymowę fonetyczną.

Lista liczebników porządkowych

| Niemiecki | Polski | Wymowa |
|————|————–|—————|
| der erste | pierwszy | [deːɐ̯ ˈeːɐ̯stə] |
| der zweite | drugi | [deːɐ̯ ˈtsvaɪtə] |
| der dritte | trzeci | [deːɐ̯ ˈdʁɪtə] |
| der vierte | czwarty | [deːɐ̯ ˈfiːɐ̯tə] |
| der fünfte | piąty | [deːɐ̯ ˈfʏnftə] |
| der sechste| szósty | [deːɐ̯ ˈzɛkstə] |
| der siebte | siódmy | [deːɐ̯ ˈziːptə] |
| der achte | ósmy | [deːɐ̯ ˈaxtə] |
| der neunte | dziewiąty | [deːɐ̯ ˈnɔyntə] |
| der zehnte | dziesiąty | [deːɐ̯ ˈtseːntə] |

Opanowanie liczebników porządkowych jest kluczowe dla poprawnego określania kolejności w języku niemieckim. Zachęcamy do regularnego ćwiczenia ich wymowy i użycia w codziennych sytuacjach.

Zasady wymowy liczebników

Wymowa liczebników w języku niemieckim może być wyzwaniem dla osób uczących się tego języka, zwłaszcza dla polskich native speakerów. Poniżej przedstawiamy podstawowe zasady wymowy oraz najczęstsze trudności, na które można natrafić.

Podstawowe zasady wymowy

  1. Akcentowanie: W języku niemieckim akcent pada zazwyczaj na pierwszą sylabę liczebnika. Na przykład:
  2. eins [aɪns]
  3. zwei [tsvaɪ]

  4. Długie i krótkie samogłoski: Niemiecki rozróżnia między długimi i krótkimi samogłoskami, co może wpływać na znaczenie słowa. Przykłady:

  5. vier [fiːɐ̯] (cztery) ma długą samogłoskę „i”.
  6. fünf [fʏnf] (pięć) ma krótką samogłoskę „ü”.

  7. Zbitki spółgłoskowe: Niemieckie liczebniki często zawierają zbitki spółgłoskowe, które mogą być trudne do wymówienia. Ważne jest, aby ćwiczyć ich wyraźną artykulację:

  8. sechs [zɛks] (sześć)
  9. zwölf [tsvœlf] (dwanaście)

Najczęstsze trudności

  1. Wymowa „z”: W języku niemieckim litera „z” wymawiana jest jako [ts], co może być mylące dla Polaków, którzy są przyzwyczajeni do dźwięku [z].
  2. zwei [tsvaɪ] (dwa)

  3. Dźwięk „ch”: W liczebnikach takich jak acht [axt] (osiem), dźwięk „ch” jest wymawiany jako [x], co różni się od polskiego „ch”.

  4. Zbitki „ei” i „ie”: W niemieckim „ei” wymawia się jako [aɪ], a „ie” jako [iː].

  5. drei [draɪ] (trzy)
  6. vier [fiːɐ̯] (cztery)

  7. Końcówki „-zig”: W liczebnikach dziesiątkowych, takich jak zwanzig [ˈtsvantsɪç] (dwadzieścia), końcówka „-zig” wymawiana jest jako [tsɪç].

Ćwiczenie wymowy liczebników jest kluczowe dla poprawnej komunikacji w języku niemieckim. Zaleca się regularne powtarzanie i słuchanie nagrań, aby oswoić się z dźwiękami i rytmem języka.

Użycie liczebników w prostych zdaniach

Liczebniki są nieodłącznym elementem codziennej komunikacji. Poniżej przedstawiamy przykłady użycia liczebników w prostych zdaniach, które pomogą zrozumieć ich kontekst i zastosowanie.

Przykłady użycia liczebników głównych

  1. Podawanie ilości:
  2. „Mam trzy książki.”
    • Ich habe drei Bücher.
  3. „Potrzebuję pięciu jajek.”

    • Ich brauche fünf Eier.
  4. Zakupy:

  5. „Kupuję dwa kilogramy jabłek.”
    • Ich kaufe zwei Kilo Äpfel.
  6. „Chciałbym cztery bułki.”

    • Ich möchte vier Brötchen.
  7. Podawanie numerów telefonów:

  8. „Mój numer to 123456789.”
    • Meine Nummer ist eins-zwei-drei-vier-fünf-sechs-sieben-acht-neun.

Przykłady użycia liczebników porządkowych

  1. Podawanie dat:
  2. „Dziś jest pierwszy stycznia.”
    • Heute ist der erste Januar.
  3. „Moje urodziny są dwudziestego piątego maja.”

    • Mein Geburtstag ist am fünfundzwanzigsten Mai.
  4. Kolejność:

  5. „On jest trzeci w kolejce.”
    • Er ist der dritte in der Reihe.
  6. „To jest mój drugi samochód.”

    • Das ist mein zweites Auto.
  7. Podawanie czasu:

  8. „Spotkanie jest o trzeciej.”
    • Das Treffen ist um drei Uhr.
  9. „Film zaczyna się o siódmej.”
    • Der Film beginnt um sieben Uhr.

Regularne ćwiczenie użycia liczebników w różnych kontekstach pomoże w ich lepszym zrozumieniu i zastosowaniu w codziennych sytuacjach. Zachęcamy do tworzenia własnych zdań i praktykowania ich wymowy.

Ćwiczenia na rozpoznawanie i pisanie liczebników

Ćwiczenie 1: Rozpoznawanie liczebników głównych

Zadanie: Przeczytaj poniższe liczebniki i dopasuj je do odpowiednich liczb.

  1. zwei
  2. fünf
  3. acht
  4. zehn
  5. dreizehn

Liczby:
– 8
– 2
– 13
– 5
– 10

Ćwiczenie 2: Pisanie liczebników głównych

Zadanie: Napisz liczebniki główne w języku niemieckim dla podanych liczb.

  1. 3
  2. 7
  3. 12
  4. 19
  5. 25

Ćwiczenie 3: Rozpoznawanie liczebników porządkowych

Zadanie: Przeczytaj poniższe liczebniki porządkowe i dopasuj je do odpowiednich pozycji.

  1. der erste
  2. der vierte
  3. der siebte
  4. der zehnte
  5. der dritte

Pozycje:
– 3
– 1
– 10
– 7
– 4

Ćwiczenie 4: Pisanie liczebników porządkowych

Zadanie: Napisz liczebniki porządkowe w języku niemieckim dla podanych pozycji.

  1. 2
  2. 5
  3. 8
  4. 11
  5. 20

Ćwiczenie 5: Uzupełnianie zdań

Zadanie: Uzupełnij zdania odpowiednimi liczebnikami w języku niemieckim.

  1. Mam ___ jabłka. (drei)
  2. Dziś jest ___ maja. (der fünfte)
  3. Potrzebuję ___ książek. (vier)
  4. Spotkanie jest o ___ godzinie. (drei)
  5. To jest mój ___ samochód. (zweites)

Ćwiczenie 6: Tłumaczenie liczebników

Zadanie: Przetłumacz poniższe liczebniki z języka polskiego na niemiecki.

  1. Sześć
  2. Dziewięć
  3. Piętnaście
  4. Dwudziesty
  5. Trzydziesty pierwszy

Ćwiczenie 7: Liczebniki w kontekście

Zadanie: Przeczytaj poniższe zdania i podkreśl liczebniki. Następnie przetłumacz je na język niemiecki.

  1. Mam cztery psy.
  2. On jest pierwszy w kolejce.
  3. Moje urodziny są dwudziestego drugiego czerwca.
  4. Kupuję trzy kilogramy ziemniaków.
  5. Film zaczyna się o ósmej.

Regularne wykonywanie tych ćwiczeń pomoże w opanowaniu liczebników w języku niemieckim na poziomie A1. Zachęcamy do powtarzania i praktykowania w różnych kontekstach.

Interaktywne quizy do nauki liczebników

Interaktywne quizy to doskonały sposób na utrwalenie wiedzy o liczebnikach w języku niemieckim na poziomie A1. Dzięki nim nauka staje się bardziej angażująca i efektywna. Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych aspektów, które sprawiają, że quizy online są idealnym narzędziem do nauki liczebników.

Zalety interaktywnych quizów

  • Natychmiastowa informacja zwrotna: Uczniowie mogą natychmiast zobaczyć, czy ich odpowiedzi są poprawne, co pozwala na szybkie korygowanie błędów i lepsze zrozumienie materiału.

  • Różnorodność form: Quizy mogą przybierać różne formy, takie jak dopasowywanie, wybór wielokrotny czy uzupełnianie luk, co urozmaica proces nauki i pomaga w lepszym zapamiętywaniu liczebników.

  • Motywacja do nauki: Interaktywne elementy, takie jak punkty, odznaki czy poziomy trudności, motywują uczniów do dalszej nauki i osiągania lepszych wyników.

  • Dostępność: Quizy online są dostępne z dowolnego miejsca i o dowolnej porze, co pozwala na naukę w dogodnym dla ucznia czasie.

Jak korzystać z quizów do nauki liczebników

  1. Regularne ćwiczenia: Aby skutecznie opanować liczebniki, warto regularnie korzystać z quizów. Codzienne ćwiczenia pomogą w utrwaleniu wiedzy i zwiększą pewność siebie w używaniu liczebników w praktyce.

  2. Zróżnicowane poziomy trudności: Wybieraj quizy o różnym stopniu trudności, aby stopniowo zwiększać swoje umiejętności. Zacznij od podstawowych liczebników, a następnie przejdź do bardziej zaawansowanych.

  3. Analiza wyników: Po zakończeniu quizu przeanalizuj swoje wyniki. Zwróć uwagę na popełnione błędy i spróbuj zrozumieć, dlaczego się pojawiły. To pomoże w uniknięciu ich w przyszłości.

  4. Powtarzanie materiału: Regularne powtarzanie materiału za pomocą quizów pozwala na lepsze zapamiętanie liczebników i ich poprawne użycie w różnych kontekstach.

Interaktywne quizy to nie tylko narzędzie do nauki, ale także sposób na zabawę i motywację do dalszego zgłębiania języka niemieckiego. Zachęcamy do korzystania z nich jako uzupełnienia tradycyjnych metod nauki.

Przykłady użycia liczebników w codziennych sytuacjach

Liczebniki są nieodłącznym elementem codziennej komunikacji. Poniżej przedstawiamy praktyczne przykłady ich użycia w różnych sytuacjach życiowych, takich jak podawanie czasu, ceny czy wieku.

Podawanie czasu

Podawanie czasu w języku niemieckim wymaga znajomości liczebników głównych. Oto kilka przykładów:

  • „Jest godzina trzecia.”
  • Es ist drei Uhr.
  • „Spotkanie zaczyna się o czwartej.”
  • Das Treffen beginnt um vier Uhr.
  • „Pociąg odjeżdża o siódmej trzydzieści.”
  • Der Zug fährt um sieben Uhr dreißig ab.

Podawanie cen

Podczas zakupów liczebniki są niezbędne do określania cen. Oto jak można je stosować:

  • „To kosztuje pięć euro.”
  • Das kostet fünf Euro.
  • „Chleb kosztuje dwa euro pięćdziesiąt.”
  • Das Brot kostet zwei Euro fünfzig.
  • „Bilet kosztuje dziesięć euro.”
  • Das Ticket kostet zehn Euro.

Podawanie wieku

Podawanie wieku to kolejna sytuacja, w której używamy liczebników:

  • „Mam dwadzieścia lat.”
  • Ich bin zwanzig Jahre alt.
  • „Moja siostra ma piętnaście lat.”
  • Meine Schwester ist fünfzehn Jahre alt.
  • „On ma trzydzieści pięć lat.”
  • Er ist fünfunddreißig Jahre alt.

Opanowanie liczebników w tych kontekstach jest kluczowe dla skutecznej komunikacji w języku niemieckim. Zachęcamy do regularnego ćwiczenia ich użycia w codziennych sytuacjach.

Wskazówki dotyczące najczęstszych błędów

1. Wymowa liczebników

Problem:

Polscy uczniowie często mają trudności z poprawną wymową niemieckich liczebników, szczególnie z dźwiękami, które nie występują w języku polskim.

Wskazówki:

  • Ćwicz wymowę dźwięku „z”: W niemieckim „z” wymawia się jako [ts], np. zwei [tsvaɪ].
  • Zwróć uwagę na dźwięk „ch”: W liczebnikach takich jak acht [axt], dźwięk „ch” jest wymawiany jako [x].
  • Rozróżniaj „ei” i „ie”: „ei” wymawia się jako [aɪ], a „ie” jako [iː], np. drei [draɪ] i vier [fiːɐ̯].

2. Pisownia liczebników

Problem:

Błędy w pisowni liczebników, zwłaszcza przy liczbach złożonych, są częste.

Wskazówki:

  • Zwróć uwagę na pisownię liczebników złożonych: W liczbach takich jak einundzwanzig (21), piszemy je jako jedno słowo.
  • Używaj poprawnych końcówek: W liczebnikach porządkowych, np. der erste (pierwszy), końcówki są kluczowe.

3. Użycie liczebników w zdaniach

Problem:

Polscy uczniowie często mylą się przy używaniu liczebników w kontekście, np. w datach czy podawaniu czasu.

Wskazówki:

  • Podawanie dat: Pamiętaj, że w niemieckim używamy liczebników porządkowych, np. der erste Januar (1 stycznia).
  • Podawanie czasu: Używaj liczebników głównych, np. drei Uhr (trzecia godzina).

4. Zrozumienie różnic kulturowych

Problem:

Różnice w sposobie wyrażania liczb mogą prowadzić do nieporozumień.

Wskazówki:

  • Zrozum różnice w zapisie: W niemieckim liczby dziesiątkowe zapisuje się z przecinkiem, np. 2,5 zamiast 2.5.
  • Praktykuj w kontekście: Ćwicz użycie liczebników w codziennych sytuacjach, takich jak zakupy czy podawanie numerów telefonów.

Regularne ćwiczenie i zwracanie uwagi na te aspekty pomoże w uniknięciu najczęstszych błędów i poprawi umiejętność posługiwania się liczebnikami w języku niemieckim.

Krótkie dialogi wykorzystujące liczebniki

Dialogi w języku niemieckim są doskonałym sposobem na zrozumienie, jak liczebniki są używane w codziennych rozmowach. Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych dialogów, które pomogą w nauce liczebników na poziomie A1.

Dialog 1: W sklepie

Kunde: Guten Tag! Ich hätte gerne drei Äpfel und zwei Bananen.

Verkäufer: Natürlich. Möchten Sie noch etwas?

Kunde: Ja, bitte. Ich brauche auch fünf Eier.

Verkäufer: Alles klar. Das macht insgesamt sieben Euro.

Kunde: Hier sind zehn Euro.

Verkäufer: Danke. Hier sind drei Euro zurück.


Tłumaczenie na polski:

Klient: Dzień dobry! Chciałbym trzy jabłka i dwa banany.

Sprzedawca: Oczywiście. Czy coś jeszcze?

Klient: Tak, poproszę. Potrzebuję też pięciu jajek.

Sprzedawca: Wszystko jasne. To będzie razem siedem euro.

Klient: Oto dziesięć euro.

Sprzedawca: Dziękuję. Oto trzy euro reszty.

Dialog 2: Umawianie się na spotkanie

Anna: Wann treffen wir uns morgen?

Ben: Wie wäre es um drei Uhr?

Anna: Drei Uhr ist perfekt. Wo treffen wir uns?

Ben: Lass uns am ersten Eingang des Parks treffen.

Anna: In Ordnung. Bis morgen!


Tłumaczenie na polski:

Anna: Kiedy się spotkamy jutro?

Ben: Co powiesz na trzecią godzinę?

Anna: Trzecia jest idealna. Gdzie się spotkamy?

Ben: Spotkajmy się przy pierwszym wejściu do parku.

Anna: W porządku. Do jutra!

Dialog 3: Podawanie daty urodzin

Lehrer: Wann hast du Geburtstag, Tom?

Tom: Mein Geburtstag ist am fünfundzwanzigsten Mai.

Lehrer: Oh, das ist bald! Wie alt wirst du?

Tom: Ich werde sechzehn Jahre alt.

Lehrer: Herzlichen Glückwunsch im Voraus!


Tłumaczenie na polski:

Nauczyciel: Kiedy masz urodziny, Tom?

Tom: Moje urodziny są dwudziestego piątego maja.

Nauczyciel: Och, to już niedługo! Ile lat będziesz miał?

Tom: Będę miał szesnaście lat.

Nauczyciel: Wszystkiego najlepszego z góry!

Dialog 4: Rezerwacja stolika w restauracji

Gast: Guten Abend! Ich möchte einen Tisch für vier Personen reservieren.

Kellner: Für welchen Tag und um welche Uhrzeit?

Gast: Für den dritten März um acht Uhr abends.

Kellner: Alles klar. Ihr Tisch ist reserviert.

Gast: Vielen Dank!


Tłumaczenie na polski:

Gość: Dobry wieczór! Chciałbym zarezerwować stolik dla czterech osób.

Kelner: Na jaki dzień i o której godzinie?

Gość: Na trzeci marca o ósmej wieczorem.

Kelner: Wszystko jasne. Twój stolik jest zarezerwowany.

Gość: Dziękuję bardzo!

Te dialogi pokazują, jak liczebniki są używane w różnych kontekstach, takich jak zakupy, umawianie się na spotkania, podawanie dat urodzin czy rezerwacja stolika. Regularne ćwiczenie takich rozmów pomoże w lepszym zrozumieniu i używaniu liczebników w języku niemieckim.

Zadania do samodzielnego wykonania

Ćwiczenie 1: Rozpoznawanie liczebników głównych

Zadanie: Przeczytaj poniższe liczebniki i dopasuj je do odpowiednich liczb.

  1. zwei
  2. fünf
  3. acht
  4. zehn
  5. dreizehn

Liczby:
– 8
– 2
– 13
– 5
– 10

Ćwiczenie 2: Pisanie liczebników głównych

Zadanie: Napisz liczebniki główne w języku niemieckim dla podanych liczb.

  1. 3
  2. 7
  3. 12
  4. 19
  5. 25

Ćwiczenie 3: Rozpoznawanie liczebników porządkowych

Zadanie: Przeczytaj poniższe liczebniki porządkowe i dopasuj je do odpowiednich pozycji.

  1. der erste
  2. der vierte
  3. der siebte
  4. der zehnte
  5. der dritte

Pozycje:
– 3
– 1
– 10
– 7
– 4

Ćwiczenie 4: Pisanie liczebników porządkowych

Zadanie: Napisz liczebniki porządkowe w języku niemieckim dla podanych pozycji.

  1. 2
  2. 5
  3. 8
  4. 11
  5. 20

Ćwiczenie 5: Uzupełnianie zdań

Zadanie: Uzupełnij zdania odpowiednimi liczebnikami w języku niemieckim.

  1. Mam ___ jabłka. (drei)
  2. Dziś jest ___ maja. (der fünfte)
  3. Potrzebuję ___ książek. (vier)
  4. Spotkanie jest o ___ godzinie. (drei)
  5. To jest mój ___ samochód. (zweites)

Ćwiczenie 6: Tłumaczenie liczebników

Zadanie: Przetłumacz poniższe liczebniki z języka polskiego na niemiecki.

  1. Sześć
  2. Dziewięć
  3. Piętnaście
  4. Dwudziesty
  5. Trzydziesty pierwszy

Ćwiczenie 7: Liczebniki w kontekście

Zadanie: Przeczytaj poniższe zdania i podkreśl liczebniki. Następnie przetłumacz je na język niemiecki.

  1. Mam cztery psy.
  2. On jest pierwszy w kolejce.
  3. Moje urodziny są dwudziestego drugiego czerwca.
  4. Kupuję trzy kilogramy ziemniaków.
  5. Film zaczyna się o ósmej.

Regularne wykonywanie tych ćwiczeń pomoże w opanowaniu liczebników w języku niemieckim na poziomie A1. Zachęcamy do powtarzania i praktykowania w różnych kontekstach.

Linki do dodatkowych zasobów i ćwiczeń online

Aby jeszcze lepiej opanować liczebniki w języku niemieckim na poziomie A1, warto skorzystać z dodatkowych zasobów i ćwiczeń online. Poniżej znajduje się lista przydatnych linków, które pomogą w nauce i utrwaleniu liczebników.

Lista zasobów

  1. DeutschAkademie – Ćwiczenia z liczebnikami
  2. Ćwiczenia z liczebnikami głównymi i porządkowymi – Interaktywne ćwiczenia, które pomogą w nauce liczebników głównych i porządkowych.

  3. Lingolia – Liczebniki w języku niemieckim

  4. Ćwiczenia na liczebniki – Zestaw ćwiczeń, które pozwalają na praktyczne zastosowanie liczebników w różnych kontekstach.

  5. Goethe-Institut – Trening liczebników

  6. Ćwiczenia online – Ćwiczenia przygotowane przez Goethe-Institut, które pomagają w opanowaniu liczebników na poziomie A1.

  7. Schubert-Verlag – Ćwiczenia z liczebnikami

  8. Ćwiczenia interaktywne – Różnorodne ćwiczenia, które umożliwiają praktykę liczebników w kontekście.

  9. Deutsch Lernen – Ćwiczenia z liczebnikami

  10. Ćwiczenia online – Ćwiczenia, które pomagają w nauce liczebników poprzez praktyczne zadania.

Regularne korzystanie z tych zasobów pomoże w utrwaleniu wiedzy o liczebnikach i ich poprawnym użyciu w języku niemieckim. Zachęcamy do systematycznego wykonywania ćwiczeń i śledzenia postępów w nauce.