Skip to content

Wprowadzenie do Poziomu A2

Poziom A2, nazywany także “podstawowym wyższym”, to drugi poziom biegłości językowej według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (CEFR). Osiągnięcie tego poziomu oznacza, że uczeń jest w stanie komunikować się w prostych sytuacjach dnia codziennego, rozumieć i stosować wyrażenia dotyczące jego osoby oraz najbliższego otoczenia.

Na poziomie A2 uczeń powinien być w stanie:

  • Rozumieć zdania i często używane wyrażenia związane z obszarami życia codziennego (np. informacje o sobie, rodzinie, zakupach, pracy, otoczeniu).
  • Porozumiewać się w prostych i rutynowych sytuacjach, wymagających bezpośredniej wymiany informacji na tematy znane i typowe.
  • Opisać w prosty sposób swoje pochodzenie, wykształcenie, otoczenie, a także wyrazić potrzeby związane z codziennymi sprawami.

Struktura Testów Poziomujących A2

Testy poziomujące na poziomie A2 składają się z czterech głównych sekcji, które odzwierciedlają kluczowe umiejętności językowe:

  1. Rozumienie ze słuchu
  2. Rozumienie tekstu pisanego
  3. Pisanie
  4. Mówienie

Każda sekcja zawiera różnorodne zadania, mające na celu ocenę zdolności ucznia do korzystania z języka niemieckiego w codziennych sytuacjach.

1. Rozumienie ze słuchu

W tej części testu uczniowie będą musieli wysłuchać nagrań audio, które odzwierciedlają autentyczne sytuacje komunikacyjne. Mogą to być rozmowy telefoniczne, ogłoszenia publiczne, czy też krótkie wywiady.

Przykładowe zadania:

  • Wysłuchanie dialogu w sklepie i zaznaczenie, jakie produkty zostały zakupione.
  • Rozumienie krótkich wiadomości lub ogłoszeń (np. na dworcu kolejowym).
  • Odpowiadanie na pytania dotyczące treści nagrania.

Wskazówki:

  • Słuchaj nagrań uważnie i staraj się zrozumieć ogólny sens wypowiedzi.
  • Skup się na kluczowych informacjach, takich jak liczby, godziny, miejsca.
  • Nie przejmuj się, jeśli nie zrozumiesz każdego słowa – ważne jest zrozumienie ogólnego przekazu.

2. Rozumienie tekstu pisanego

Ta sekcja ocenia zdolność do czytania i rozumienia prostych tekstów pisanych. Mogą to być krótkie artykuły, ogłoszenia, notatki czy e-maile.

Przykładowe zadania:

  • Czytanie krótkiego artykułu z gazetki szkolnej i odpowiadanie na pytania dotyczące treści.
  • Zaznaczanie prawdziwych lub fałszywych stwierdzeń na podstawie przeczytanego tekstu.
  • Uzupełnianie luk w tekście odpowiednimi wyrazami.

Wskazówki:

  • Zanim zaczniesz czytać, przeczytaj pytania – ułatwi to odnalezienie odpowiednich informacji w tekście.
  • Staraj się wyłapywać kontekst, nawet jeśli nie znasz wszystkich słów.
  • Czytaj teksty z różnorodnych źródeł, aby przyzwyczaić się do różnych form pisanych.

3. Pisanie

W tej części testu oceniane są umiejętności pisarskie, takie jak tworzenie prostych tekstów na tematy codzienne.

Przykładowe zadania:

  • Napisanie krótkiego listu lub e-maila do znajomego, opisując plany na weekend.
  • Tworzenie krótkiego opisu swojego mieszkania, ulubionego miejsca czy osoby.
  • Pisanie prostych instrukcji lub przepisów.

Wskazówki:

  • Używaj prostych zdań i znanego słownictwa.
  • Upewnij się, że twój tekst ma jasną strukturę – wstęp, rozwinięcie, zakończenie.
  • Staraj się unikać złożonych konstrukcji, jeśli nie jesteś pewien ich poprawności.

4. Mówienie

Sekcja mówienia sprawdza umiejętność komunikacji werbalnej w języku niemieckim. Zadania mogą obejmować krótkie dialogi, opisy obrazków lub odpowiedzi na pytania.

Przykładowe zadania:

  • Opisanie swojego dnia w pracy lub szkole.
  • Prowadzenie krótkiej rozmowy na temat zainteresowań lub planów na przyszłość.
  • Reagowanie na proste pytania zadane przez egzaminatora, np. o ulubioną książkę, jedzenie czy hobby.

Wskazówki:

  • Ćwicz mówienie na głos – nawet samemu przed lustrem.
  • Skup się na poprawnej wymowie oraz prostych, zrozumiałych konstrukcjach.
  • Nie bój się popełniać błędów – ważne jest, aby komunikacja była skuteczna.

Wyniki i Analiza

Po zakończeniu testu poziomującego A2, uczniowie otrzymają szczegółową analizę swoich wyników, która pomoże im zidentyfikować mocne strony oraz obszary wymagające dalszej pracy. Każda sekcja będzie oceniana osobno, co pozwoli na dokładne określenie, w których aspektach języka niemieckiego uczeń czuje się pewnie, a nad którymi powinien jeszcze popracować.

Zalecenia po teście:

  • W przypadku niskich wyników w danej sekcji, warto skupić się na ćwiczeniach dotyczących słabych punktów.
  • Regularne ćwiczenia z użyciem materiałów na poziomie A2 pomogą wzmocnić umiejętności językowe i przygotować do przejścia na poziom B1.
  • Uczniowie mogą skorzystać z dodatkowych materiałów i ćwiczeń dostępnych na stronie e-deutsch.pl, aby systematycznie podnosić swoje kompetencje.

Przygotowanie do Testu

Aby osiągnąć jak najlepszy wynik na teście poziomującym A2, warto zapoznać się z następującymi materiałami:

  • Ćwiczenia ze słownictwa na poziomie A2.
  • Przykładowe dialogi i rozmówki.
  • Krótkie opowiadania i teksty do czytania.
  • Nagrania audio z typowymi sytuacjami codziennymi.

Regularna praktyka i kontakt z językiem niemieckim na poziomie A2 zwiększą szanse na pomyślne przejście testu oraz dalszy rozwój umiejętności językowych.


Na podstronie znajdą się także przykładowe testy oraz materiały do samodzielnej nauki, które pomogą w przygotowaniu się do testu poziomującego A2.